Tuesday, February 17

dunia tanpa rasuah

aku pun tak tahu sejak bila amalan ni bermula. dan aku taknak amik tau pun. tapi aku pelik. tabiat ni macam da jadi satu kewajipan dan lumrah manusia. kenapa?

setahu aku la, rasuah ni sebenarnya haram kan? mungkin bukan untuk semua, tapi sekurang-kurangnya bagi mereka yang menganut agama Islam. tapi, lain pula yang aku tengok. berdasarkan apa yang aku dapat tengok, majoritinya umat Islam yang ada tabiat ni. atau yang mengamalkannya. mana-mana sedap mulut membaca.

entahla. seperti dalam Al-Quran, rasuah ni sebenarnya macam riba. riba tu kan duit lebih yang kita dapat, bila kita jual barang-barang dengan harga terlalu mahal. macam na untung lebih-lebih laa kiranya. dan kerana riba pulak, satu kaum dimurkai Allah S.W.T lalu dihapuskan seluruhnya, kecuali orang-orang yang beriman. MasyaAllah. sampai macam tu sekali kesannya!

bayangkan, kat dunia sekarang ni, na mintak tolong ngan orang je, asal hulur, pergh, kalau boleh, serta-merta terus dapat apa yang kita mintak. tapi kalau tak, aih, tunggu la 2-3 minggu. tu pun kalau nasib baik. kalau tak, alamatnya bertahun-tahun la. betapa besarnya 'faedah' menghulur ni.

bayangkan, kalau kita hidup kat dunia tanpa rasuah. kalaulah, sejak dulu lagi, takde orang yang mulakan amalan ni. sampai kalau orang tu terhulur lebih, orang yang menerima cakap, 'eh, ni terlebih ni. nah, ni yang lebihnya.' betapa banyaknya orang-orang yang jujur dapat kita lahirkan kat dunia ni. betapa kurangnya penipu-penipu tak bertauliah kat dunia ni. betapa tajamnya jatuh graf purata jenayah yang berlaku kat dunia tu.

aduh.

mesti best dapat duduk kat dunia tu. aman je. tak payah na risau-risau fikir pasal kena tipu ke, kena songlap ke, kena macam-macam lagi la. mata aku pun sedap je memandang. takde la nampak orang dok menghulur-hulur.

aku tulis ni bukan na tunjuk aku ni baik sangat. aku pun jahat gak. mungkin jahat lain. tapi aku tak nampak apa faedahnya rasuah ni dalam jangka masa panjang. orang kata, duit haram tu, kejap je abis. kalau kejap je abis, bila da abis mesti na duit lagi. bila dah macam tu, apa lagi, rasuahla. macam ketagih la plak.

lagi satu, duit haram ni, kalau bagi makan kat keluarga, alamatnya satu keluarga tu nanti bermasalah. percayala.

moga aku dijauhkan dari amalan ni. insyaAllah. amin.

3 comments:

~Biotech Boy~ said...

if xsilap aku, dividen bank y dpt 2 pon riba kan? aku xsure..hehe...salah satu petanda kiamat, sume org tidak terlepas dari riba...

Unknown said...

yup2. btul tu. n btul gak ckp ko. da byk sbenanye petanda2 yg kte dpt tgk. haih. klu boleh aku na pki yang islamic nye acc tu. tgkla, 1 ari nnt aku tuka ke..

~Biotech Boy~ said...

hehe..bagus2..tapi kalo nk ikut kn, sume bank ade dividen..org ckp, y islamis pon ade jgk, tp dlm bntuk lain..aku pon xsure..