Saturday, April 6

Lorekan

Buah kelapa sawit sebelum diproses. Sebagai tanda membuka lembaran baru.

Sudah lama tidak menulis. Hati ini kian rindu hendak melorek sesuatu di balik lembaran putih yang terpampang luas buat tatapan umum ini. Namun apakan daya, menulis menggunakan papan-taip manakan sama seperti menulis menggunakan pena. Perasaannya berbeza. Apa yang sering dibelek-belek hanyalah kitaran yang sama diubahsuai berulang kali. Tiada penambahan baru. Tiada peningkatan intelek. Tiada isi, tiada kandungan.

Biarlah tulisan ini menjadi pembuka buat tahun ini. Biarlah tulisan ini mahupun lambat, menjadi perasmi di laman sesawang ini.

Ku pasang cita-cita baru. Biar yang lama kita simpan jadi pekasam. Bukan pekasam tak disingkap. Tapi pekasam yang makin lama kita simpan, makin sedap jadinya. Lalu setelah beberapa ketika, kita ungkap kembali, kita belek dan kita lihat. Mungkin pada masa itu, lebih sedap rasa dan perasaannya.

Yang baru pula kita asah biar jadi impian. Impian yang boleh dinyatakan. Bukan sekadar impian dalam mimpi. Itu impian mat jenin. Yang ini kita pasang sekadar mampu. Asahan demi asahan lama-lama tajam mata yang tumpul. Kelak boleh kita berdiri tegap, dada membidang, apabila asahan yang kita kerjakan, membuahkan hasil yang kita impikan.

Biar di sini saja ku hentikan lorekan pertama ku. Ku risau orang yang membaca kian curiga dengan apa yang ku fikir. Inilah hasil tulisan orang tidak berseni. Jangan di hina, jangan di maki. Semua kritikan, simpan lah sendiri.

No comments: