Thursday, December 11

perihal politik malaysia

cerita politik malaysia sekarang merupakan salah satu berita panas yang sering membawakan pelbagai rencana menarik untuk pengikut-pengikut setia politik negara. sebagai salah seorang pelajar perwakilan malaysia di perantauan, pelbagai kisah mengenai situasi politik semasa dapat didengari, yang umum atau yang rahsia. walaupun kebanyakan cerita yang didengari tidak mempunyai sebarang rujukan khas atau seperti kata pemberita, bukti nyata, tetapi semua yang dibicarakan mempunyai satu daya tarikan untuk membuat semua yang berada berhampiran, berminat untuk mendengar.

ketika aku sedang duduk menanti di balai perlepasan, aku sempat berborak dengan salah seorang pelajar perubatan tahun ketiga di universiti ku. dia sedang memasukkan buku mengenai tun ismail, timbalan perdana menteri di zaman tun abdul razak menjadi perdana menteri, sebelum tun hussein onn mengambil alih.

aku bertanya, 'are you interested in politics?' dia menjawab, 'i am, but not because i want to be a politician. but malaysia's politic is very interesting'. aku tanya, 'really? why?' dia menjawab, 'well, cause malaysia's politic is very fun. to look at.' oh, perbualan di dalam bahasa inggeris kerna pelajar itu lebih selesa demikian. dia berbangsa cina. jarang aku melihat bangsa cina yang berminat dengan politik, lantas menjadi sebab untuk aku bertanya apabila melihat dia membawa buku itu.

mendengarkan jawapannya, 'malaysia's politic is very fun', aku tergelak sendirian. tidak pernah sebelum ini perbualanku dengan sebarang peminat politik mengatakan bahawa politik malaysia adalah seronok. namun apabila aku mendengar alasan-alasan yang diberikan olehnya, menyebabkan aku terfikir, apa yang dicakapkan olehnya ada betulnya.

mengapa tidak?

dapatkah kita lihat di negara lain, wanita-wanita yang sepatutnya menjadi pemimpin, dan teladan untuk wanita lain bergaduh untuk mendapatkan jawatan ketua dalam organisasi.

dapatkah kita lihat di negara lain, ahli-ahli dewan rakyatnya bersidang, untuk membincangkan kertas-kertas dan projek-projek di kawasan masing-masing, namun akhirnya berubah menjadi medan perdebatan dan pergaduhan yang akhirnya, mewujudkan lebih banyak masalah, dan tiada resolusi.

aku sendiri bukanlah seorang peminat politik yang setia, maka aku tidak dapat memberikan komen yang berdasarkan bukti. tetapi, apa yang berlaku memang jarang sekali dapat dilihat di negara-negara lain. mungkin ada, cuma aku tidak mengetahui. harap kecetekan pengetahuanku dimaafkan.

selepas perbulan tersebut, satu lagi pandangan baru terhadap politik wujud dalam fikiranku. politik boleh menjadi seronok. harap-harap keseronokan tersebut membawa kepada kebaikan untuk semua.

3 comments:

jie said...

hoho,kenal x aku ni sapo?
aku minat gak politik msia n bnyk gak la tau,yup aku setuju,politik msia ni mmg kalut ckit tapi honestly pendapat aku la,org politik kat msia ni ag bnyk yg sembang kosong dari wat keje,setuju x?

Anonymous said...

I don't think you get the clear picture. I totally not agree with you. Come on la, open you eyes!

Politic not that ugly, people like you make it dirty.

Please remember the basic principle of politic, make a research if you need to.

uniknyamalaysia said...

Walau apa pun, Semoga ahli politik dapat tadbir rakyat dengan baik dan menjaga alam sekitar ya..

http://uniknyamalaysia.blogspot.com